Om Danarige.dk

Af Rune Engelbreth Larsen

Ensom er man aldrig i naturen, og slet ikke i selskab med kamera og pen, der kan befordre og fokusere oplevelsen. Og så kan man få lidt af naturen med sig hjem – endog de sjældneste dyre- og plantearter, hvis man er heldig – uden at rykke noget op med rode eller plaffe noget ned. Jo, kamera og pen er mine foretrukne våben …

Rune Engelbreth Larsen (foto: Tommi Larsen 1972)
Rune Engelbreth Larsen (foto: Tommi Larsen 1972)

Siden 1. maj 2008 har Danarige.dk været hjemsted for mine naturbilleder fra vandringer i Danmarks naturområder og essays om natur og naturpolitik. Mere end 1.000 billeder og ca. 150 fotoserier fra næsten lige så mange lokaliteter giver en vifte af naturindtryk, der spænder fra landskabsbilleder til flora og fauna i alle landsdele. I juni 2015 blev siden opdateret med WordPress, og der går nogle måneder, før alle fotoserier er online igen.

Jeg er født i 1967, idéhistoriker, kommentator ved dagbladet Politiken og forfatter til en række bøger med politiske og kulturhistoriske emner, bl.a. om humanismens kulturelle rødder og reaktualisering. Desuden foredragsholder, digter og naturfotograf.

Jeg bliver af og til spurgt til min baggrund for at fotografere, f.eks. hvilket udstyr jeg bruger, og hvorfor det er naturfotografiet, jeg foretrækker. Som mange andre har jeg leget med dårlige kameraer som barn, men min begejstring for fotografiets muligheder følger bestemt ikke nogen ubrudt linje fra mit 1970’er Kodak til mit seneste Nikon.

Rune Engelbreth Larsen (foto: Territorium 2014)
Rune Engelbreth Larsen (foto: Territorium 2014)

Et par års seriøs foto-interesse med analoge spejlreflekskameraer i 14-15-års alderen inspireret af min far blev afbrudt af en gymnasietid uden kamera, og siden trak idéhistoriske studier på Aarhus Universitet mere i retning af at læse og skrive. Det førte til et forfatterskab, der især har rettet sig mod kulturhistoriske og politiske emner, bl.a. i bøgerne Renæssancen og humanismens rødder (2006), Oplysning og tolerance (2009) og Frihed og retfærdighed (2011). Fra 2004 har jeg endvidere været fast skribent ved Politiken, og selv om det ikke kun har været billedløse emner, der har optaget mig før og siden, var fotografiet stort set forsvundet fra mit liv i omtrent et kvart århundrede.

Det, der førte mig tilbage til kameraet, var uden tvivl naturen. Min entusiasme blev bl.a. vakt af studier af renæssancens natursyn, herunder Petrarcas sonetter og hans brug af natur-metaforer, der også førte til en ny glæde for dansk natur-lyrik fra slutningen af 1700-tallet til midten af 1900-tallet. I kølvandet herpå opstod ideen til et danmarksportræt bestående af naturfotografier og rejseskildringer: Danmark er en kvinde – på genopdagelse i den danske natur (2009).

Naturen er også i centrum min bog Den danske naturs genkomst (2014) og fylder en del i digtsamlingerne Danmarks krans (2010) og Cirklen og tangenten (2012). De nævnte titler er alle illustreret af egne fotografier.

Mine billeder er desuden bleve anvendt i en række andre sammenhænge, herunder i dagbladet Politiken, af Danmarks Naturfredningsforening (tre postkort), Verdens Skove, Dansk Cyklistforbund og på en række private hjemmesider. Endvidere fik jeg antaget et par fotografier til landets første censurerede fotoudstilling på Danmarks Fotomuseum i 2012.

LÆS OGSÅ: Nogle subjektive strøtanker om øjet og objektivet i naturen

Fotografens fotograf og chauffør, Birte Kreie (foto: Rune Engelbreth Larsen 2011)
Fotografens fotograf, chauffør og svigerinde, Birte Kreie (foto: Rune Engelbreth Larsen 2011)
Rune Engelbreth Larsen (foto: Territorium 2014)
Rune Engelbreth Larsen (foto: Territorium 2014)